Członkowie zespołu
Zespół: mgr Dobrosława Jedynak (psycholog) – Lider Zespołu. mgr Lidia Lemańska (psycholog), Aleksandra Nowicka-Martinez, (psycholog), mgr Arkadiusz Szczepański (psychoterapeuta).
Sieć Współpracy i Samokształcenia Wychowawców klas ze szkół podstawowych i ponadopodstawowych – mgr Arkadiusz Szczepański – Koordynator Sieci.
Interwencja kryzysowa
Według Gillianda „kryzys jest odczuwaniem lub doświadczaniem wydarzenia bądź sytuacji jako trudności nie do zniesienia, wyczerpującej zasoby wytrzymałości i naruszającej mechanizmy radzenia sobie”.
Sytuacjami wywołującymi kryzys mogą być m.in. sytuacje stresowe:
- śmierć,
- choroba,
- wypadek,
- wydarzenie losowe o charakterze katastrofy, kataklizmu,
- zagrożenie samobójstwem,
- przemoc, itd.
Pomoc w sytuacjach kryzysowych, której celem jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie nosi nazwę interwencji kryzysowej. Polega ona na zapewnieniu poczucia bezpieczeństwa, wsparciu emocjonalnym i informacyjnym, zniesieniu bądź zminimalizowaniu lęku, określeniu społecznego wsparcia i znalezieniu rozwiązań. Jest ona istotna z uwagi na niebezpieczeństwo powstania objawów długotrwałego stresu pourazowego i wielu innych przykrych doznań emocjonalnych. Pomaga w odzyskaniu równowagi emocjonalnej i takim przewartościowaniu kryzysu, by mógł on w jak największym stopniu sprzyjać rozwojowi i wzmocnieniu człowieka.
Poradnia udziela pomocy indywidualnej i grupowej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom, którzy byli uczestnikami bądź świadkami sytuacji kryzysowych w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych poprzez:
- prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych,
- psychoedukację rodziców,
- bezpośrednią pomoc w sytuacji zdarzenia dotyczącego dzieci i młodzieży- interwencja wobec dziecka , jego rodziców, nauczycieli.
Działania w wyniku zgłoszenia trudności wychowawczych dziecka
Etapy działań podjętych w wyniku zgłoszenia trudności wychowawczych dziecka, gdy o pomoc wnioskuje:
- Rodzic dziecka:
- w pierwszej kolejności odbywa się spotkanie konsultacyjne z rodzicem, podczas którego przeprowadzany jest wywiad pogłębiony, celem uzyskania jak największej wiedzy na temat dziecka,
- następnie odbywa się badanie psychologiczno-pedagogiczne (nie w każdym przypadku jest wskazane)
- następnie proponowana jest pomoc dla dziecka i rodziców, która może przybrać formę:
- terapii indywidualnej,
- treningu zastępowania agresji,
- bądź zajęć grupowych (grupa wsparcia lub grupa socjoterapeutyczna).
- Nauczyciel, który zgłasza problem wychowawczy pojawiający się w klasie:
- w pierwszej kolejności odbywa się spotkanie pracownika Poradni z wychowawcą klasy, bądź z pedagogiem szkolnym – celu zebrania informacji o zgłaszanym problemie,
- następnie odbywa się obserwacja ucznia/uczniów podczas zajęć lekcyjnych – (ilość godzin obserwacji uzależniona skali problemu i postawy ucznia/uczniów – min. 2 godz. lekcyjne)
- przeprowadzenie badań socjometrycznych
- UTWORZENIE PLANU NAPRAWCZEGO – po konsultacji w Zespole ds. trudności wychowawczych:
- dalsze działania uzależnione od założeń PLANU NAPRAWCZEGO, prawdopodobne formy pomocy:
- spotkanie z gronem pedagogicznym, które naucza daną klasę – w celu ustalenia jednolitych form oddziaływania, wsparcie pedagogiczne dla nauczycieli,
- spotkanie z rodzicami uczniów klasy, w której pojawił się problem wychowawczy,
- zajęcia terapeutyczne zindywidualizowane z wybranymi uczniami, bądź grupowe, z zespołem klasowym – np. trening zastępowania agresji, w zależności od wyników zdiagnozowanego problemu.
- Ewaluacja działań pomocowych – ankiety ewaluacyjne – badanie skuteczności udzielonej pomocy.
Zobacz nasze filmy na YouTube Daj lajka na Facebooku