Oferta

ikona-ggr-oferta-green1-226x226OFERTA 2022/2023

Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

w Nakle nad Notecią oraz Filii w Szubinie

Oferujemy pomoc w zakresie diagnozy, doradztwa, profilaktyki, terapii, którą adresujemy do dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli szkół, przedszkoli oraz placówek oświatowych z terenu powiatu nakielskiego oraz do dzieci nieobjętych formami wychowania przedszkolnego zamieszkujących powiat nakielski.

Korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i bezpłatne.

Zapewniamy prawo do anonimowości i zachowania tajemnicy.

Przyjęcie do Poradni następuje po pisemnym zgłoszeniu przez rodzica (prawnego opiekuna dziecka, osoby/placówki sprawującej pieczę zastępczą) lub pełnoletniego ucznia.

Druk zgłoszenia do pobrania na stronie internetowej oraz w sekretariatach Poradni w Nakle i w Szubinie. W celu wydania opinii lub orzeczenia konieczne jest następnie złożenie odpowiedniego wniosku (do pobrania w sekretariatach).

Sekretariaty czynne są codziennie

od poniedziałku do piątku w Nakle, w godz. 7:30 -15:30 / Szubin, w godz. 8:00 – 15:00.

Informujemy, że niektóre formy terapeutyczne realizowane są w godzinach popołudniowych.

Zachęcamy również do kontaktów telefonicznych.

Obszary działań Poradni:

Diagnoza

  • Diagnoza trudności i niepowodzeń szkolnych.

  • Diagnoza logopedyczna.

  • Diagnoza dojrzałości szkolnej (badanie indywidualne w Poradni V-VIII).

  • Diagnoza uzdolnień.

  • Diagnoza predyspozycji i zainteresowań zawodowych.

  • Diagnoza przyczyn problemów emocjonalnych i trudności wychowawczych.

  • Diagnoza dzieci z wadą wzroku, słuchu i z autyzmem.

  • Diagnoza opóźnień i zaburzeń rozwojowych dzieci.

  • Badania narządów zmysłów (wzroku i słuchu) na terenie Poradni.

Terapia i poradnictwo

  • Terapia pedagogiczna dla uczniów – szczególnie ze specyficznymi trudnościami w nauce.

  • Terapia logopedyczna.

  • Terapia psychologiczna i psychoterapia zaburzeń emocjonalnych dzieci i trudności wychowawczych (indywidualna; grupowa)

  • Zajęcia wspomagające rozwój psychomotoryczny dziecka (indywidualne i grupowe)

  • Zajęcia grupowe rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne dla dzieci i młodzieży

  • Terapia i poradnictwo rodzinne.

  • Trening zastępowania agresji.

  • Poradnictwo w zakresie wyboru szkoły i zawodu.

  • Terapia indywidualna i grupowa dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera.

  • Zajęcia warsztatowe podnoszące kompetencje wychowawcze rodziców.

  • Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami (w tym z autyzmem) we współpracy ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Integracji Społecznej Twój Przyjaciel.

  • Konsultacje, poradnictwo, mediacje w szkołach i placówkach oraz na terenie Poradni.

  • Interwencje kryzysowe. Konsultacje i poradnictwo w sytuacjach kryzysowych.

  • Psychoedukacja, pedagogizacja, szkolenia,

w tym: SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA

dla: PEDAGOGÓW/PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH; LOGOPEDÓW SZKOLNYCH, SZKOLNYCH DORADCÓW ZAWODOWYCH, WYCHOWAWCÓW ORAZ NAUCZYCIELI UCZNIÓW Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU

Proponowane działania są zgodne z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa oraz priorytetami Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2022/23

PROPOZYCJE DLA MŁODZIEŻY

  • Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów(radzenie sobie ze stresem, reintegracja, wzmacnianie samooceny, komunikacja z innymi, trening wrażliwości)

  • Wzmacnianie motywacji do nauki i rozwijanie zainteresowań”

  • Świadomie odmawiam”- zajęcia na sześć godzin lekcyjnych, zajęcia z profilaktyki uniwersalnej.

  • Jak zmotywować się do nauki”.

  • Promocja zdrowia psychicznego i fizycznego i zdrowego stylu życia wśród młodzieży”, (profilaktyka uzależnień, zajęcia przeciwdziałające agresji, zajęcia kształtujące umiejętności interpersonalne i podnoszące samoocenę uczniów).

  • Zajęcia psychoedukacyjne i kształtujące umiejętności społeczne, zdolności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi”,

  • Zajęcia integracyjne dla zespołów klasowych”.

  • Bajkowe spotkania” – spotkania bajkoterapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym.

  • Dobry i zły dotyk” – zajęcia profilaktyczne o miejscach intymnych i mówieniu „nie” dla przedszkolaków i dzieci z klas nauczania początkowego

  • Autorski program interwencji kryzysowej w zespole klasowym , w którym istnieje problem przemocy rówieśniczej”

  • Dyżury specjalistów Poradni w szkołach ponadpodstawowych (jednodniowe Punkty Konsultacyjne dla młodzieży, rodziców i nauczycieli) – działanie w ramach ŚWIATOWEGO DNIA OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO.

PROPOZYCJE DLA NAUCZYCIELI

(możliwa realizacja działań w ramach sieci współpracy i samokształcenia działających w Poradni, w ramach zajęć zorganizowanych DLA RADY PEDAGOGICZNEJ/GRUPY NAUCZYCIELI na terenie danej szkoły)

  • Depresyjność dzieci i młodzieży – rozpoznawanie i pierwsze interwencje pomocowe”

  • Nadpobudliwe, czy nieposłuszne – jak rozróżnić objawy ADHD od zachowań niepożądanych”.

  • Lekcja to przygoda. Katalog metod aktywizujących”.

  • Nie ma niegrzecznych dzieci, są tylko dzieci z niezaspokojonymi potrzebami…”

  • Trudności w nauce czytania i pisania” – (dla nowozatrudnionych nauczycieli)

  • Pomoc w odrabianiu zadań domowych. Motywowanie dziecka do nauki”.

  • Rozpoznawanie dzieci – ofiar przemocy, jak im pomagać?”

  • Wiktymizacja u dzieci – skuteczna pomoc”.

  • Traumatyczne zdarzenia w życiu a osiągnięcia edukacyjne i funkcjonowanie w szkole”.

  • Komunikacja z trudnym rodzicem”.

  • Wspieranie ucznia z zespołem Aspergera”.

  • Wypalenie zawodowe – kiedy praca „boli”.”

  • Żałoba – podstawowe informacje. Jak być z dzieckiem w żałobie, gdy się jest jego rodzicem/nauczycielem/pedagogiem”.

PROPOZYCJE DLA RODZICÓW

  • Problemy i zagrożenia – ryzykowne zachowania uczniów” (nadużywanie

komputera, smartfonów)

  • Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” – cykl warsztatów 40 h

  • Jestem mądrym rodzicem – jak mówić żeby dzieci nas słuchały”?

  • Jak skutecznie budować autorytet rodzica…” – prelekcja

  • Wpływ wysokich technologii na rozwój mowy dziecka”.

  • Rola rodziców w konstruowaniu kariery edukacyjno- zawodowej młodzieży w warunkach dynamicznych zmian na rynku pracy”.

  • Zawód tata” – cykl warsztatów

  • Żałoba – podstawowe informacje. Jak być z dzieckiem w żałobie, gdy się jest jego rodzicem/nauczycielem, pedagogiem…”

  • Budowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży”.

  • Jak pomagać dzieciom i młodzieży w kryzysie?”

  • Postawy rodzicielskie, więzi emocjonalne wewnątrz rodziny i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka i rodziny”.

  • Jak konstruktywnie i efektywnie radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci”.

  • Moje dziecko jest nadpobudliwe czy nazbyt aktywne – to co rodzice powinni wiedzieć o nadpobudliwości psychoruchowej”.

  • Znaczenie wczesnej interwencji terapeutycznej dla udanego startu dziecka w procesie edukacji”.

  • Zamiast klapsów i superniani – jak skutecznie karać i nagradzać dzieci. Rola konsekwencji i jasnych zasad w wychowaniu”.

  • Stres rodzicielski – czy mam prawo mieć dość własnego dziecka? – jak sobie z tym radzić”.

  • Co to znaczy być dobrym rodzicem?, jakim jestem rodzicem?”

  • Mama i nowy mężczyzna?- rodziny zrekonstruowane, patchworkowe”.

  • Konsekwencje psychologiczne rozwodu rodziców dla dzieci i młodzieży”.

  • Autyzm, zespół Aspergera- wczesne rozpoznawanie trudności rozwojowych u dzieci”.

  • Nastolatek a depresja. Kiedy szukać pomocy specjalistycznej dla dziecka”.

  • Dziecięce uczucia- jak pomagać dziecku w radzeniu sobie z trudnymi uczuciami”.

  • Żeby nauka nie była tak trudna- rozwijanie motywacji wewnętrznej u dziecka”.

  • Mamo, tato boję się! – jak pomagać dziecku oswoić to, co straszne i poradzić sobie z lękiem”.

PONADTO PLANUJEMY:

  • Konferencję Powiatową: „Uczymy się pomagać dzieciom i młodzieży w kryzysie – kontynuacja. Parę słów o rezyliencji dla starszych i młodszych”.

  • Dzień Bezpiecznego Internetu – działanie profilaktyczno-edukacyjne.