Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Nakle nad Notecią oraz Filii w Szubinie
Oferujemy pomoc w zakresie diagnozy, doradztwa, profilaktyki, terapii, którą adresujemy do dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli szkół, przedszkoli oraz placówek oświatowych z terenu powiatu nakielskiego oraz do dzieci nieobjętych formami wychowania przedszkolnego zamieszkujących powiat nakielski.
Korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i bezpłatne.
Zapewniamy prawo do anonimowości i zachowania tajemnicy.
Przyjęcie do Poradni następuje po pisemnym zgłoszeniu przez rodzica (prawnego opiekuna dziecka, osoby/placówki sprawującej pieczę zastępczą) lub pełnoletniego ucznia.
Druk zgłoszenia do pobrania na stronie internetowej oraz w sekretariatach Poradni w Nakle i w Szubinie. W celu wydania opinii lub orzeczenia konieczne jest następnie złożenie odpowiedniego wniosku (do pobrania w sekretariatach).
Sekretariaty czynne są codziennie
od poniedziałku do piątku w Nakle, w godz. 7:30 -15:30 / Szubin, w godz. 8:00 – 15:00.
Informujemy, że niektóre formy terapeutyczne realizowane są w godzinach popołudniowych.
Zachęcamy również do kontaktów telefonicznych.
Obszary działań Poradni:
Diagnoza
-
Diagnoza trudności i niepowodzeń szkolnych.
-
Diagnoza logopedyczna.
-
Diagnoza dojrzałości szkolnej (badanie indywidualne w Poradni V-VIII).
-
Diagnoza uzdolnień.
-
Diagnoza predyspozycji i zainteresowań zawodowych.
-
Diagnoza przyczyn problemów emocjonalnych i trudności wychowawczych.
-
Diagnoza dzieci z wadą wzroku, słuchu i z autyzmem.
-
Diagnoza opóźnień i zaburzeń rozwojowych dzieci.
-
Badania narządów zmysłów (wzroku i słuchu) na terenie Poradni.
Terapia i poradnictwo
-
Terapia pedagogiczna dla uczniów – szczególnie ze specyficznymi trudnościami w nauce.
-
Terapia logopedyczna.
-
Terapia psychologiczna i psychoterapia zaburzeń emocjonalnych dzieci i trudności wychowawczych (indywidualna; grupowa)
-
Zajęcia wspomagające rozwój psychomotoryczny dziecka (indywidualne i grupowe)
-
Zajęcia grupowe rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne dla dzieci i młodzieży
-
Terapia i poradnictwo rodzinne.
-
Trening zastępowania agresji.
-
Poradnictwo w zakresie wyboru szkoły i zawodu.
-
Terapia indywidualna i grupowa dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera.
-
Zajęcia warsztatowe podnoszące kompetencje wychowawcze rodziców.
-
Konsultacje, poradnictwo, mediacje w szkołach i placówkach oraz na terenie Poradni.
-
Interwencje kryzysowe. Konsultacje i poradnictwo w sytuacjach kryzysowych.
-
Psychoedukacja, pedagogizacja, szkolenia,
w tym: SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
dla: PEDAGOGÓW/PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH; LOGOPEDÓW SZKOLNYCH, SZKOLNYCH DORADCÓW ZAWODOWYCH, WYCHOWAWCÓW ORAZ NAUCZYCIELI UCZNIÓW Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Proponowane działania są zgodne z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa oraz priorytetami Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2023/24
PROPOZYCJE DLA MŁODZIEŻY
-
„Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów” (radzenie sobie ze stresem, reintegracja, wzmacnianie samooceny, komunikacja z innymi, trening wrażliwości)
-
„Świadomie odmawiam”- zajęcia na sześć godzin lekcyjnych, zajęcia z profilaktyki uniwersalnej.
-
„Jak zmotywować się do nauki”.
-
„Promocja zdrowia psychicznego i fizycznego i zdrowego stylu życia wśród młodzieży”, (profilaktyka uzależnień, zajęcia przeciwdziałające agresji, zajęcia kształtujące umiejętności interpersonalne i podnoszące samoocenę uczniów).
-
„Zajęcia psychoedukacyjne i kształtujące umiejętności społeczne, zdolności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi”,
-
„Zajęcia integracyjne dla zespołów klasowych”.
-
„Bajkowe spotkania” – spotkania bajkoterapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym.
-
„Dobry i zły dotyk” – zajęcia profilaktyczne o miejscach intymnych i mówieniu „nie” dla przedszkolaków i dzieci z klas nauczania początkowego
-
„Autorski program interwencji kryzysowej w zespole klasowym , w którym istnieje problem przemocy rówieśniczej”
- „W kręgu schematów”
-
Dyżury specjalistów Poradni w szkołach ponadpodstawowych (jednodniowe Punkty Konsultacyjne dla młodzieży, rodziców i nauczycieli) – działanie w ramach ŚWIATOWEGO DNIA OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO.
PROPOZYCJE DLA NAUCZYCIELI
(możliwa realizacja działań w ramach sieci współpracy i samokształcenia działających w Poradni, w ramach zajęć zorganizowanych DLA RADY PEDAGOGICZNEJ/GRUPY NAUCZYCIELI na terenie danej szkoły)
-
„Depresyjność dzieci i młodzieży – rozpoznawanie i pierwsze interwencje pomocowe”
- „Strata i żałoba w życiu dzieci i młodzieży – jak diagnozować i wspierać”.
-
„Nadpobudliwe, czy nieposłuszne – jak rozróżnić objawy ADHD od zachowań niepożądanych”.
-
„Lekcja to przygoda. Katalog metod aktywizujących”.
-
„Nie ma niegrzecznych dzieci, są tylko dzieci z niezaspokojonymi potrzebami…”
-
„Trudności w nauce czytania i pisania” – (dla nowozatrudnionych nauczycieli)
-
„Pomoc w odrabianiu zadań domowych. Motywowanie dziecka do nauki”.
-
„Rozpoznawanie dzieci – ofiar przemocy, jak im pomagać?”
-
„Wiktymizacja u dzieci – skuteczna pomoc”.
-
„Traumatyczne zdarzenia w życiu a osiągnięcia edukacyjne i funkcjonowanie w szkole”.
-
„Wpływ wysokich technologii na na rozwój mowy dziecka”.
-
„Komunikacja z trudnym rodzicem”.
-
„Wypalenie zawodowe – kiedy praca „boli”.
PROPOZYCJE DLA RODZICÓW
-
„Problemy i zagrożenia – ryzykowne zachowania uczniów” (nadużywanie komputera, smartfonów)
-
„Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” – cykl warsztatów 40 h
-
„Jestem mądrym rodzicem – jak mówić żeby dzieci nas słuchały”?
-
„Jak skutecznie budować autorytet rodzica…” – prelekcja
-
„Wpływ wysokich technologii na rozwój mowy dziecka”.
-
„Rola rodziców w konstruowaniu kariery edukacyjno- zawodowej młodzieży w warunkach dynamicznych zmian na rynku pracy”.
-
„Zawód tata” – cykl warsztatów
-
„Żałoba – podstawowe informacje. Jak być z dzieckiem w żałobie, gdy się jest jego rodzicem/nauczycielem, pedagogiem…”
-
„Budowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży”.
-
„Jak pomagać dzieciom i młodzieży w kryzysie?”
-
„Postawy rodzicielskie, więzi emocjonalne wewnątrz rodziny i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka i rodziny”.
-
„Jak konstruktywnie i efektywnie radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci”.
-
„Moje dziecko jest nadpobudliwe czy nazbyt aktywne – to co rodzice powinni wiedzieć o nadpobudliwości psychoruchowej”.
-
„Znaczenie wczesnej interwencji terapeutycznej dla udanego startu dziecka w procesie edukacji”.
-
„Zamiast klapsów i superniani – jak skutecznie karać i nagradzać dzieci. Rola konsekwencji i jasnych zasad w wychowaniu”.
-
„Stres rodzicielski – czy mam prawo mieć dość własnego dziecka? – jak sobie z tym radzić”.
-
„Co to znaczy być dobrym rodzicem?, jakim jestem rodzicem?”
-
„Konsekwencje psychologiczne rozwodu rodziców dla dzieci i młodzieży”.
-
„Autyzm, zespół Aspergera- wczesne rozpoznawanie trudności rozwojowych u dzieci”.
-
„Nastolatek a depresja. Kiedy szukać pomocy specjalistycznej dla dziecka”.
-
„Dziecięce uczucia- jak pomagać dziecku w radzeniu sobie z trudnymi uczuciami”.
-
„Mamo, tato boję się! – jak pomagać dziecku oswoić to, co straszne i poradzić sobie z lękiem”.
PONADTO PLANUJEMY:
-
Konferencję Powiatową: „Uczymy się pomagać dzieciom i młodzieży w kryzysie – kontynuacja. Z perspektywy psychologii pozytywnej”.
-
Dzień Bezpiecznego Internetu – działanie profilaktyczno-edukacyjne.
-
Konkursy plastyczne:
– Mikołajkowy – dla dzieci z niepełnosprawnościami, z terenu powiatu nakielskiego,
– logopedyczny – dla dzieci uczestniczących w terapii logopedycznej na terenie Poradni oraz placówek oświatowych z terenu powiatu nakielskiego
– z okazji Dnia Dziecka – dla dzieci z terenu powiatu nakielskiego.
Zobacz nasze filmy na YouTube Daj lajka na Facebooku