O motywacji do ćwiczeń logopedycznych

Motywacja to świadoma energia, która potrzebna jest, żeby rozpocząć i wytrwać w działaniu. Stanowi naszą siłę i ochotę do działania. Jest motorem, który pobudza do wysiłku, pozwala osiągać sukces.

Wiemy jak ogromne znaczenie ma motywacja dziecka do ćwiczeń logopedycznych. Jeśli jej brak lub jest zbyt słaba, wówczas trzeba szukać skutecznych sposobów jej wzbudzania.

Przeglądając różne strony internetowe można napotkać wiele gotowych pomysłów, cennych porad i wskazówek dotyczących motywowania dziecka do ćwiczeń mowy. To dla rodziców, którzy prowadzą ze swoimi dziećmi zajęcia logopedyczne w domu spora pomoc, ale też i niekiedy niemiłe rozczarowanie. Okazuje się, że zastosowany jakiś polecony sposób wyzwalania u dziecka tej niezbędnej energii do systematycznej pracy nie działa, a czasem przynosi odwrotny skutek. Dzieje się tak wtedy, gdy motywujemy dziecko czymś co nie odpowiada jego indywidualnym potrzebom. Nie można zniechęcać się takimi niepowodzeniami i dalej działać. Pomocą w poszukiwaniu skutecznych sposobów wzbudzania motywacji na pewno będzie dokładne obserwowanie reakcji dziecka w rozmaitych sytuacjach oraz refleksja nad jakością relacji rodzica z dzieckiem podczas realizowania ćwiczeń mowy w domu. Warto pomyśleć o własnej motywacji do nowych wyzwań jako „rodzica – logopedy” i spojrzeć przez jej pryzmat na swoje dziecko zmagające się z zaburzeniami mowy. Energia, siła i ochota mamy i taty do wykonywania ćwiczeń logopedycznych z dzieckiem w domu ma olbrzymie znaczenie w całym procesie terapeutycznym i dlatego trzeba także nad nią pracować.

Jadwiga Erdmann logopeda

 

motywacja-dzieci