Terapia osób jąkających się wg B. Adamczyk obejmuje:
– trening płynności mówienia ( zmniejszenie niepłynności mówienia);
– psychoterapię ( ustalenie celów oraz zmiana sposobów reagowania na niepłynność mówienia).
W treningu płynności mówienia wykorzystuje się metody:
I bezpośrednie– ćwiczenia poprawiające płynność mówienia (oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i słuchowe). Metody bezpośrednie dzielimy na takie, które kierują uwagę jąkającego na akt mówienia oraz na odwracające jego uwagę od aktu mówienia.
Wśród 1) metod kierujących uwagę na akt mówienia wyróżniamy:
– Metodę Gutzmana- poprawa koordynacji aparatu oddechowo- fonacyjno- artykulacyjnego. W czasie oddychania jąkający się kładzie ręce na piersi i wdycha powietrze przez otwarte usta ( bezszelestnie)- długo i równomiernie. Ćwiczenia głosowe od chuchania do szeptu, później od szeptu do pełnego głosu ( przejścia muszą być łagodne).
Ćwiczenia artykulacyjne- głoski wymawiane wg zasady stopniowania trudności: głoski szczelinowe, zwarto- szczelinowe i zwarte, wymawiane najpierw w izolacji, później w sylabach i zdaniach.
– Metodę Froeschelsa– „ żucie” z udziałem głosu. Jąkający mówi wolno
„ przeżuwając”: sylaby i słowa, czyta i wypowiada ciągi zautomatyzowane
(np. dni tygodnia), później frazy, zdania i dłuższe wypowiedzi.
– Metoda Fernau- Horn– obejmuje ćw. oddechowe i trening przebiegów słownych- na zasadzie oddychania na miechu unoszącym się szybko i powoli opadającym w dół. Wykorzystuje się oddychanie połączone z wizualizacją obrazu fal morskich (rytmizacja i uspokojenie mówienia)
– Mówienie rytmiczne– mówienie w takt, może być wspomagane metronomem lub innym taktomierzem. Metronom sygnalizuje rytm wypowiedzi drogą słuchową (za pomocą impulsu dźwiękowego), wzrokową (impuls świetlny), czuciową (impuls dotykowy) lub drogą łączenia tych impulsów.
– Mówienie wydłużone– wydłużanie elementów wypowiedzi (zwalnianie jej tempa).
– Metoda „ Echo”( Adamczyk)- łączy terapię fizjologiczną- polegającą na śpiewaniu zwrotki znanej piosenki i jej kilkakrotnym powtarzaniu z równomiernym przedłużaniem samogłoski każdej sylaby oraz terapię psychologiczną- integrującą proces myślenia i mówienia za pomocą np. opisywania obrazka.
– Metoda cienia– powtarzanie z opóźnieniem o 1-2 wyrazy tekstu czytanego lub wymawianego przez terapeutę (zmienne tempo i intonacja)- co odwraca uwagę od własnych wypowiedzi i kieruje ją na innego mówcę (polepszenie płynności mówienia).
– Technika swobodnego przepływu powietrza (Schwartz):
a) rozluźnienie warg,
b) nabranie małej ilości powietrza,
c) wypuszczenie odrobiny powietrza,
d) spokojne myślenie,
e) wolne wypowiedzenie pierwszej sylaby,
f) krótka pauza,
g) wypowiedzenie- dokończenie zdania.
– Analiza objawów jąkania– z wykorzystaniem magnetofonu lub video- w celu samokontroli ( jąkanie zaawansowane).
– Technika startu mowy– uczenie się przez jąkającego nie napinania narządów artykulacyjnych w czasie wymowy głosek w nagłosie (głównie zwarto-wybuchowych: p, b, t, h, g). Zmniejsza się wówczas ciśnienie w jamie ustnej, co obniża napięcie mięśni warg, języka i podniebienia miękkiego.
– Trening negatywny (Dunlap)- wielokrotne powtarzanie błędnego nawyku prowadzi do jego wygaszenia, przy wysokiej motywacji i koncentracji uwagi na błędzie.
Również metoda Bryngelsona (trening negatywny)- jąkający mieli symulować niepłynne formy mowy tak, aby były zbliżone do rzeczywistego jąkania.
– Metoda Van Ripera– ,,jąkanie bardziej płynne”- świadome jąkanie się ze zmniejszoną niepłynnością. Kiedy jąkający czuje, że zaraz zacznie się jąkać, to powinien łagodnie skandować, aby rozluźnić mięśnie aparatu mowy (metoda niepopularna – lęk przed ośmieszeniem).
– Metoda Shechana– technika „ ślizgania się” polegająca na celowym przedłużaniu początkowego dźwięku w wyrazie budzącym lęk- przed wypowiedzeniem niepoprawnym.
Poprawa płynności zwiększona, gdy niepłynnie będzie wymawiane słowo wywołujące logofobię. Dodatkowo stosowanie pauz redukujących lęk przed ciszą.
– Metoda Frazera (dla dorosłych) zaleca:
1) Mów wolno, rób pauzy.
2) Jąkaj się bez wysiłku- naprzemiennie rozluźniaj i napinaj mięśni: warg, języka, żuchwy, szyi, ramion. Mów i czytaj pełnym głosem, przyznaj się do tego, że się jąkasz.
3) Nie unikaj wypowiadania trudnych słów.
4) Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą.
5) Kontroluj swoje ruchy biorące udział w oddychaniu, fonacji i artykulacji. Naśladuj własne jąkanie porównując z płynnym mówieniem. Jąkaj się jak najwolniej, aby blokowanie wypowiedzi przebiegało najłagodniej.
6) Modyfikuj bloki w mówieniu (pauzy, rozluźnianie mięśni artykulacyjnych, mówienie z przeciąganiem, mówienie przy spokojnym oddechu; nie przerywać mówienia, ale wydłużać wymawianą głoskę i uświadomić, jaki ruch spowodował blok, powtórzyć słowo i zwrócić uwagę na sposób wymawiania go.
2) Metody odwracające uwagę od mówienia:
– Metoda Liebmanna– odwrócenie uwagi od oddychania i artykulacji.
(bez ćwiczeń oddechowych fonacyjnych i artykulacyjnych)- 4 etapy metody:
1) wspólne czytanie lub równoczesne mówienie krótkich zdań,
2) powtarzanie zdań coraz cichszym głosem przez terapeutę, aż do ruchów artykulacyjnych- bez użycia głosu,
3) jąkający się powtarza krótkie teksty, najpierw zdanie po zdaniu, później cały tekst, we własnej wersji,
4) opanowanie swobodnej konwersacji w różnych sytuacjach komunikacyjnych- skupienie uwagi na treści, a nie formie wypowiedzi, która jest formułowana automatycznie.
– Maskowanie– kontrolowane zagłuszanie szumem lub hałasem części lub całej wypowiedzi osoby jąkającej się. Wzrasta intensywność głosu.
II Metody pośrednie:
– Porady: logopeda, lekarz, pedagog, psycholog.
(„ Nie mów do dziecka: Nie jąkaj się.”
„ Nie kieruj uwagi dziecka na jego sposób mówienia”
„ Nie mów za dziecko i nie odpowiadaj za nie na pytania”
„ Nie polecaj dziecku, aby powtórzyło, mówiło wolniej itd.”
wg Quirosa i Byrne)
– Farmakologia i ziołolecznictwo ( m.in. atropina, witamina C i B6, wapń).
– Metoda W. Sherborne– wg M. Bogdanowicz przez aktywność ruchową następuje poprawa stanu emocjonalnego, funkcjonowania społecznego, komunikacji werbalnej i pozawerbalnej.
– Logorytmika– metoda oparta na rytmie muzycznym z zastosowaniem słowa i ruchu.
– Terapia zabawowa– zabawy w piaskownicy, lepienie z gliny, plasteliny, teatrzyk kukiełkowy, gry przy użyciu zabawek. Ujawnia i rozładowuje wewnętrzne napięcia i konflikty.
PSYCHOTERAPIA- „ oddziaływanie psychologiczne, mające na celu leczenie- usuwanie zaburzeń, przeżywanych przez jednostkę lub określanych przez jej otoczenie jako choroba” (J. Aleksandrowicz)
– Psychologia indywidualna– Schoenaker stosuje psychologię indywidualną Adlera w terapii osób jąkających się wg założeń, której za jąkanie odpowiedzialne są dwa czynniki:
1) wyraźnie odczuwany kompleks niższości,
2) dążenie do odgrywania znaczącej roli, jako psychiczna reakcja kompensacyjna (np. domaganie się współczucia, ucieczka w chorobę, wytłumaczenie niepowodzeń itp.)
– Relaksacja– zmniejszenie napięcia mięśniowego i emocjonalnego ułatwiające płynne mówienie.
– Desentyzacja– metoda polegająca na zastępowaniu reakcji lękowych reakcjami relaksu i odprężenia. Etapy:
a) ustalenie hierarchii sytuacji lękotwórczych,
b) wyuczenie się relaksacji,
c) wyobrażenie sobie sytuacji lękowych i zastępowanie reakcji lękowych- reakcjami relaksu ( S. Siek).
– Drama– inscenizacja- ujawnianie tłumionych uczuć „ pod maską”, narzędzie wyrażania siebie, pośrednictwo w komunikacji interpersonalnej.
–Psychoterapia krótkoterminowa– hipnoza.
Opracowanie D. Andrzejewska
na podstawie: „Jąkanie” Z.Tarkowski
v
Zobacz nasze filmy na YouTube Daj lajka na Facebooku