Terapia logopedyczna jest oddziaływaniem mającym na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy;
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła;
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy;
- likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.
Terapia logopedyczna odbywa się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny, oddechowy oraz fonacyjny a przede wszystkim ćwiczeń kształtujących i utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy te uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do pracy na zajęciach, dzięki czemu zwiększa się efektywność prowadzonej terapii.
Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego celu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny – w szczególności na naukę czytania i pisania.
Nieocenionym wsparciem dla logopedy są rodzice. Współpraca z nimi to ważny czynnik w terapii logopedycznej. Zapewnia jej ciągłość i systematyczność. Właściwe współdziałanie logopedy i rodziców (opiekunów) a także zaangażowanie w pracę nad mową dziecka jest gwarancją sukcesu terapii logopedycznej.
DRODZY RODZICE PAMIĘTAJCIE:
Nauka mowy i wymowy nie powinna ograniczać się tylko do zajęć z logopedą.
Praca z dzieckiem w formie zabawy musi być kontynuowana codziennie. Należy pamiętać, że na sukces dziecka pracuje: LOGOPEDA – RODZIC – DZIECKO!
przygotowała:
Katarzyna Dombrowska
neurologopeda PPPP w Nakle nad Notecią
Zobacz nasze filmy na YouTube Daj lajka na Facebooku