Czynniki wpływające na adaptację
CZYNNIKI INDYWIDUALNE:
- CECHY I UMIEJĘTNOŚCI POZWALAJĄCE SPROSTAĆ WYMAGANIOM PROGRAMU NAUCZANIA– w tym rozwój poznawczo-motoryczny, motywacja do nauki, aktywność własna
- DOŚWIADCZENIA DZIECKA- obraz siebie, ludzi dorosłych, obraz rówieśników-samoakceptacja, wiara w siebie, odporność na stres
- UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE
Adaptacja
- Proces adaptacji przebiega etapowo i ma różny czas trwania,
- w jego trakcie mogą pojawiać się u dziecka różnorodne uczucia, zachowania i objawy,
- indywidualne cechy dziecka związane z jego wrażliwością i reaktywnością wyznaczają indywidualny stopień nasilenia trudności dziecka i czas ich utrzymywania.
JAKO SZCZEGÓLNIE PRZYKRE PRZEŻYWANE SĄ PRZEZ DZIECKO NIEPOWODZENIA SZKOLNE I ODRZUCENIE PRZEZ GRUPĘ RÓWIEŚNICZĄ.
Znaczenie procesu adaptacji
- Wpływ na stosunek do szkoły w późniejszym okresie, przebieg nauki i ogólne zdrowie psychiczne.
- Najczęściej problemy pojawiające się u dziecka mają charakter przejściowej reakcji adaptacyjnej- regres.
- Gdy trudności występują z pewnymi deficytami rozwojowymi przy braku wsparcia ze strony rodziny mogą rozwijać się w utrwaloną reakcję nerwicową.
Rodzice nie powinni:
- straszyć szkołą,
- krytykować dzieci lub ich rodziny,
- źle mówić o szkole i nauczycielu
Rodzice powinni zaś:
- Podkreślać przy różnych okazjach, w jaki sposób szkoła może uatrakcyjnić życie ich dziecka. Starać się, by dziecko skupiło się na tym, co dostaje, a nie na tym, co traci.
- Włączyć dziecko w przygotowania do szkoły.
- Aby ten stres złagodzić można dziecku opowiedzieć jak najdokładniej, czego dziecko może się spodziewać po rozpoczęciu nauki.
- Okazać im zrozumienie. Wsłuchać się w ich zwierzenia. SŁUCHAĆ, SŁUCHAĆ, SŁUCHAĆ…
- Interesować się tym, co dziecko robiło danego dnia w szkole, rozmawiać o rówieśnikach.
- Współuczestniczyć w odrabianiu pierwszych prac domowych.
- Unikać negatywnych postaw i reakcji w związku z trudnościami dziecka w nauce.
- Systematycznie przyzwyczajać dziecko do poszanowania własnej pracy.
- Uczyć dziecko traktowania nauki jako przyjemności, ale i obowiązku, z którego należy się wywiązać.
Warto u dziecka mającego wkrótce pójść do pierwszej klasy kształtować pewne cechy charakteru, a przede wszystkim samodzielność, wytrwałość i systematyczność.
Stąd też:
- zwracajmy uwagę na to, by rozpoczęte prace były dokończone,
- uczmy dziecko przezwyciężać trudności w zabawie i pracy. Zachęcajmy więc do tworzenia wielu różnych pomysłów na rozwiązanie sytuacji, nie wyręczajmy w tym dzieci,
- systematyczność zaś można kształtować przez przydzielanie drobnych obowiązków, które trzeba wykonywać stale, może to być, np. sprzątanie zabawek, podlewanie kwiatów, pomoc w różnych stałych czynnościach domowych.
Aby ułatwić adaptację nauczyciel może:
- Stworzyć dziecku możliwość wcześniejszego poznania swojego nauczyciela.
- Dać czas dziecku na poznanie szkoły.
- Dać czas na zaznajomienie i przyswojenie reguł panujących w szkole.
- Obniżać poziom niepokoju u rodziców dziecka.
- Poznać dzieci ( np. dni otwarte, ankiety, rozmowy z rodzicami)
- Każdemu dziecku stworzyć szansę do przeżywania doświadczeń pozytywnych, do osiągania sukcesu.
- Nadać wysoką rangę czynnościom wykonywanym przez dziecko-ukazanie sensu nauki.
- Zwrócić uwagę na zainteresowania dziecka, stwarzać sytuacje, by dziecko mogło zaprezentować swoje zalety.
- Zapewnić spokojne przejście z etapu zabawy do etapu „ucznia”, np. zabawy przeprowadzane na podłodze.
- Można zaproponować dzieciom i ich rodzicom dokonanie zmian w wystroju sali.
- Zwracanie się do dziecka po imieniu.
- Włączanie dziecka do wykonania różnych czynności, korzystanie w wielu sytuacjach z jego pomocy.
- Rozpoczynać jakąś ciekawą pracę, którą należy dokończyć dopiero następnego dnia.
- Dać ciepło, zainteresowanie, zrozumienie swoim wychowankom .
- Wzbogacić formy pracy z dziećmi na zajęciach o współpracę grupową
- Stworzyć warunki do bezpiecznego przebywania w szkole, zwłaszcza podczas przerw. Dzieci boją się agresji ze strony starszych kolegów.
Wspólne przedsięwzięcia…
Budowanie poczucia wartości dziecka:
Wdrażanie do samodzielności w domu i w szkole,
docenianie postępów, chwalenie nawet malutkich sukcesów,
przygotowanie dziecka do pozytywnego myślenia o sobie; „pomagam mamie”, „potrafię sam to zrobić”,
Pokazywać, jak radzić sobie z trudnymi uczuciami.
Wzbudzanie wewnętrznej motywacji do nauki. Najlepsze wzorce motywacyjne wiążą się z przypisywaniem sukcesu połączeniu dwóch czynników: zdolnościom i odpowiedniemu wkładowi pracy.
Opracowała:
Mgr Aneta Buras-Walentowska
Zdjęcia w galerii
Zobacz nasze filmy na YouTube Daj lajka na Facebooku