ADAPTACJA DZIECI 6-LETNICH DO WARUNKÓW SZKOLNYCH

 

Czynniki wpływające na adaptację

 

CZYNNIKI INDYWIDUALNE:

  • CECHY I UMIEJĘTNOŚCI POZWALAJĄCE SPROSTAĆ WYMAGANIOM PROGRAMU NAUCZANIA– w tym rozwój poznawczo-motoryczny, motywacja do nauki, aktywność własna
  • DOŚWIADCZENIA DZIECKA- obraz siebie, ludzi dorosłych, obraz rówieśników-samoakceptacja, wiara w siebie, odporność na stres
  • UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE

Adaptacja

  • Proces adaptacji przebiega etapowo i ma różny czas trwania,
  • w jego trakcie mogą pojawiać się u dziecka różnorodne uczucia, zachowania i objawy,
  • indywidualne cechy dziecka związane z jego wrażliwością i reaktywnością wyznaczają indywidualny stopień nasilenia trudności dziecka i czas ich utrzymywania.

 

JAKO SZCZEGÓLNIE PRZYKRE PRZEŻYWANE SĄ PRZEZ DZIECKO NIEPOWODZENIA SZKOLNE I ODRZUCENIE PRZEZ GRUPĘ RÓWIEŚNICZĄ.

Znaczenie procesu adaptacji

  • Wpływ na stosunek do szkoły w późniejszym okresie, przebieg nauki i ogólne zdrowie psychiczne.
  • Najczęściej problemy pojawiające się u dziecka mają charakter przejściowej reakcji adaptacyjnej- regres.
  • Gdy trudności występują z pewnymi deficytami rozwojowymi przy braku wsparcia ze strony rodziny mogą rozwijać się w utrwaloną reakcję nerwicową.

Rodzice nie powinni:

  • straszyć szkołą,
  • krytykować dzieci lub ich rodziny,
  • źle mówić o szkole i nauczycielu

Rodzice powinni zaś:

  • Podkreślać przy różnych okazjach, w jaki sposób szkoła może uatrakcyjnić życie ich dziecka. Starać się, by dziecko skupiło się na tym, co dostaje, a nie na tym, co traci.
  • Włączyć dziecko w przygotowania do szkoły.
  • Aby ten stres złagodzić można dziecku opowiedzieć jak najdokładniej, czego dziecko może się spodziewać po rozpoczęciu nauki.
  • Okazać im zrozumienie. Wsłuchać się w ich zwierzenia. SŁUCHAĆ, SŁUCHAĆ, SŁUCHAĆ…

  • Interesować się tym, co dziecko robiło danego dnia w szkole, rozmawiać o rówieśnikach.
  • Współuczestniczyć w odrabianiu pierwszych prac domowych.
  • Unikać  negatywnych postaw i reakcji w związku z trudnościami dziecka w nauce.
  • Systematycznie przyzwyczajać dziecko do poszanowania własnej pracy.
  • Uczyć dziecko traktowania nauki jako przyjemności, ale i obowiązku, z którego należy się wywiązać.

 

Warto u dziecka mającego wkrótce pójść do pierwszej klasy kształtować pewne cechy charakteru, a przede wszystkim samodzielność, wytrwałość i systematyczność.
Stąd też:

  • zwracajmy uwagę na to, by rozpoczęte prace były dokończone,
  • uczmy dziecko przezwyciężać trudności w zabawie i pracy. Zachęcajmy więc do tworzenia wielu różnych pomysłów na rozwiązanie sytuacji, nie wyręczajmy w tym dzieci,
  • systematyczność zaś można kształtować przez przydzielanie drobnych obowiązków, które trzeba wykonywać stale, może to być, np. sprzątanie zabawek, podlewanie kwiatów, pomoc w różnych stałych czynnościach domowych.

Aby ułatwić adaptację nauczyciel może:

  • Stworzyć dziecku możliwość wcześniejszego poznania swojego nauczyciela.
  • Dać czas dziecku na poznanie szkoły.
  • Dać czas na zaznajomienie i przyswojenie reguł panujących w szkole.

  • Obniżać poziom niepokoju u rodziców dziecka.
  • Poznać dzieci ( np. dni otwarte, ankiety, rozmowy z rodzicami)
  • Każdemu dziecku stworzyć szansę do przeżywania doświadczeń pozytywnych, do osiągania sukcesu.
  • Nadać wysoką rangę czynnościom wykonywanym przez dziecko-ukazanie sensu nauki.
  • Zwrócić uwagę na zainteresowania dziecka, stwarzać sytuacje, by dziecko mogło zaprezentować swoje zalety.

  • Zapewnić spokojne przejście z etapu zabawy do etapu „ucznia”, np. zabawy przeprowadzane na podłodze.
  • Można zaproponować dzieciom i ich rodzicom dokonanie zmian w wystroju sali.
  • Zwracanie się do dziecka po imieniu.
  • Włączanie dziecka do wykonania różnych czynności, korzystanie w wielu sytuacjach z jego pomocy.
  • Rozpoczynać jakąś ciekawą pracę, którą należy dokończyć dopiero następnego dnia.
  • Dać ciepło, zainteresowanie, zrozumienie swoim wychowankom .
  • Wzbogacić formy pracy z dziećmi na zajęciach o  współpracę grupową
  • Stworzyć warunki do bezpiecznego przebywania w szkole, zwłaszcza podczas przerw. Dzieci boją się agresji ze strony starszych kolegów.

Wspólne przedsięwzięcia…

 

Budowanie poczucia wartości dziecka:

 

Wdrażanie do samodzielności w domu i w szkole,

docenianie postępów, chwalenie nawet malutkich sukcesów,

przygotowanie dziecka do pozytywnego myślenia o sobie; „pomagam mamie”, „potrafię sam to zrobić”,

Pokazywać, jak radzić sobie z trudnymi uczuciami.

Wzbudzanie wewnętrznej motywacji do nauki. Najlepsze wzorce motywacyjne wiążą się z  przypisywaniem sukcesu połączeniu dwóch czynników: zdolnościom i odpowiedniemu wkładowi pracy.

Opracowała:

Mgr Aneta Buras-Walentowska


Zdjęcia w galerii