Jeśli chcecie Państwo aby Wasze dziecko było dobrze przygotowane do rozpoczęcia nauki
w klasie I to należy zwrócić uwagę na to, czy:
w zakresie sfery emocjonalno- społecznej
- Dziecko jest lubiane i akceptowane przez inne dzieci, potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami i nie reaguje agresywnie ani zbyt emocjonalnie w obliczu trudności. Potrafi opanować swoje emocje, przejawia poczucie obowiązku.
- Samodzielnie umie się ubrać, jeść.
- Potrafi dzielić się z innymi.
- Pomaga w pracach domowych i potrafi wykonywać do końca proste czynności.
- Dobrze się czuje bawiąc się w małym gronie kolegów.
- Prawidłowo koncentruje uwagę na zadaniu.
- Wykazuje aktywność poznawczą, gdy ktoś zaproponuje nowe zajęcie, ma ochotę się włączyć.
- Chętnie wykonuje polecenia i na miarę swoich możliwości stara się wykonywać je, chce i potrafi podporządkować się poleceniom nauczyciela i wymogom dyscypliny w grupie.
- Jego działanie cechuje samodzielność, zaradność, zdolność doprowadzania do końca podjętych zadań.
- Jest sprawne ruchowo.
- Potrafi zapinać guziki, zamki błyskawiczne i zawiązywać sznurowadła.
- Wykonuje podstawowe czynności samoobsługowe.
- Chętnie podejmuje czynności manualne i plastyczne.
- Umie bawić się w gry wymagające zręczności palców, umie ciąć nożyczkami, nawlekać koraliki, bez trudu posługuje się przyborami do malowania, rysowania, lepi z plasteliny, lubi wykonywać inne drobne czynności wymagające zręcznych rąk.
- Umie rzucać i łapać dużą piłkę.
- Ma na tyle sprawną równowagę , by przejść po murku czy belce.
- Potrafi kilka razy podskoczyć na jednej nodze.
- Potrafi wskazać lewą i prawą stronę swojego ciała i osoby stojącej na wprost, orientuje się w przestrzeni, zna pojęcia określające stosunki przestrzenne np. nad, pod itp.
- Potrafi sięgnąć ponad głową lewą ręka do prawego ramienia i odwrotnie.
w zakresie sfery ruchowej
- Jest sprawne ruchowo.
- Potrafi zapinać guziki, zamki błyskawiczne i zawiązywać sznurowadła.
- Wykonuje podstawowe czynności samoobsługowe.
- Chętnie podejmuje czynności manualne i plastyczne.
- Umie bawić się w gry wymagające zręczności palców, umie ciąć nożyczkami, nawlekać koraliki, bez trudu posługuje się przyborami do malowania, rysowania, lepi z plasteliny, lubi wykonywać inne drobne czynności wymagające zręcznych rąk.
- Umie rzucać i łapać dużą piłkę.
- Ma na tyle sprawną równowagę , by przejść po murku czy belce.
- Potrafi kilka razy podskoczyć na jednej nodze.
- Potrafi wskazać lewą i prawą stronę swojego ciała i osoby stojącej na wprost, orientuje się w przestrzeni, zna pojęcia określające stosunki przestrzenne np. nad, pod itp.
- Potrafi sięgnąć ponad głową lewą ręka do prawego ramienia i odwrotnie.
w zakresie sfery poznawczej ( intelektualnej)
- Potrafi powiedzieć jak ma na imię, nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka.
- Posiada szeroki zasób słów i pojęć.
- Potrafi sensownie i dość płynnie opowiedzieć o niedawnym wydarzeniu, doświadczeniu, opowiedzieć historyjkę obrazkową itp.
- Lubi słuchać bajek, opowiadań i potrafi ich słuchać przez dłuższy czas, potrafi opowiedzieć ulubione opowiadania.
- Potrafi zapamiętać materiał uszeregowany w sekwencje i serie np. nazwy dni tygodnia, miesięcy.
- Rozpoznaje kolory i umie je nazywać.
- Właściwie odwzorowuje kształty geometryczne.
- Wykazuje spostrzegawczość np. wskazuje brakujące elementy na obrazku.
- Potrafi grupować przedmioty według barwy, kształtu i wielkości.
- Potrafi rozpoznawać dźwięki z otoczenia, nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu.
- Poprawnie się wypowiada pod względem gramatycznym i artykulacyjnym, prawidłowo wymawia wszystkie głoski.
- Zna na pamięć kilka piosenek i rymowanek dziecięcych.
- Chętnie rozwiązuje różne zagadki.
- Lubi śpiewać w grupie nawet jeżeli fałszuje.
- Chce czytać, interesuje się książkami, gazetkami dla dzieci.
- Włącza się do zabawy innych dzieci i przestrzega instrukcji, gdy wprowadza się nową grę.
Jeżeli pozytywnie oceniliście Państwo powyższe możliwości, umiejętności dziecka, to jest ono gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole. W przypadku zauważenia opóźnień w rozwoju dziecka warto:
- porozmawiać z nauczycielem
- zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- Tam, na podstawie szczegółowych badań, dokona się oceny stopnia dojrzałości szkolnej sześciolatka, a także ustali się w jaki sposób powinna przebiegać dalsza edukacja dziecka. Można także uzyskać informacji na temat sposobów do dalszej pracy .
Przygotowanie: Lucyna Bąk
PPPP Nakło nad Notecią
Zobacz nasze filmy na YouTube Daj lajka na Facebooku