Jeśli chcecie Państwo aby Wasze dziecko było dobrze przygotowane do rozpoczęcia nauki w klasie I to należy zwrócić uwagę na to…

Jeśli chcecie Państwo aby Wasze dziecko było dobrze przygotowane do rozpoczęcia nauki
w klasie I to należy zwrócić uwagę na to, czy:

w zakresie sfery emocjonalno- społecznej

 

  • Dziecko jest lubiane i akceptowane przez inne dzieci, potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami i nie reaguje agresywnie ani zbyt emocjonalnie w obliczu trudności. Potrafi opanować swoje emocje, przejawia poczucie obowiązku.
  • Samodzielnie umie się ubrać, jeść.
  • Potrafi dzielić się z innymi.
  • Pomaga w pracach domowych i potrafi wykonywać do końca proste czynności.
  • Dobrze się czuje bawiąc się w małym gronie kolegów.
  • Prawidłowo koncentruje uwagę na zadaniu.
  • Wykazuje aktywność poznawczą, gdy ktoś zaproponuje nowe zajęcie, ma ochotę się włączyć.
  • Chętnie wykonuje polecenia i na miarę swoich możliwości stara się  wykonywać je, chce i potrafi podporządkować się poleceniom nauczyciela i wymogom dyscypliny w grupie.
  • Jego działanie cechuje samodzielność, zaradność, zdolność doprowadzania do końca podjętych zadań.
  • Jest sprawne ruchowo.
  • Potrafi zapinać guziki, zamki błyskawiczne i zawiązywać sznurowadła.
  • Wykonuje podstawowe czynności samoobsługowe.
  • Chętnie podejmuje czynności manualne i plastyczne.
  • Umie bawić się w gry wymagające zręczności palców, umie ciąć nożyczkami,  nawlekać koraliki, bez trudu posługuje się przyborami do malowania, rysowania, lepi z plasteliny, lubi  wykonywać inne drobne czynności wymagające zręcznych rąk.
  • Umie rzucać i łapać dużą piłkę.
  • Ma na tyle sprawną równowagę , by przejść po murku czy belce.
  • Potrafi kilka razy podskoczyć na jednej nodze.
  • Potrafi wskazać lewą i prawą stronę swojego ciała i osoby stojącej na wprost, orientuje się w przestrzeni, zna pojęcia określające stosunki przestrzenne np. nad, pod itp.
  • Potrafi sięgnąć ponad głową lewą ręka do prawego ramienia i odwrotnie.

w zakresie sfery ruchowej

  • Jest sprawne ruchowo.
  • Potrafi zapinać guziki, zamki błyskawiczne i zawiązywać sznurowadła.
  • Wykonuje podstawowe czynności samoobsługowe.
  • Chętnie podejmuje czynności manualne i plastyczne.
  • Umie bawić się w gry wymagające zręczności palców, umie ciąć nożyczkami,  nawlekać koraliki, bez trudu posługuje się przyborami do malowania, rysowania, lepi z plasteliny, lubi  wykonywać inne drobne czynności wymagające zręcznych rąk.
  • Umie rzucać i łapać dużą piłkę.
  • Ma na tyle sprawną równowagę , by przejść po murku czy belce.
  • Potrafi kilka razy podskoczyć na jednej nodze.
  • Potrafi wskazać lewą i prawą stronę swojego ciała i osoby stojącej na wprost, orientuje się w przestrzeni, zna pojęcia określające stosunki przestrzenne np. nad, pod itp.
  • Potrafi sięgnąć ponad głową lewą ręka do prawego ramienia i odwrotnie.


w zakresie sfery poznawczej  ( intelektualnej)

  • Potrafi powiedzieć jak ma na imię, nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka.
  • Posiada  szeroki zasób słów i pojęć.
  • Potrafi sensownie i dość płynnie opowiedzieć o niedawnym wydarzeniu, doświadczeniu, opowiedzieć historyjkę obrazkową itp.
  • Lubi słuchać bajek, opowiadań i potrafi ich słuchać przez dłuższy czas, potrafi opowiedzieć ulubione opowiadania.
  • Potrafi zapamiętać materiał uszeregowany w sekwencje i serie np. nazwy dni tygodnia, miesięcy.
  • Rozpoznaje kolory i umie je nazywać.
  • Właściwie odwzorowuje kształty geometryczne.
  • Wykazuje spostrzegawczość np. wskazuje brakujące elementy na obrazku.
  • Potrafi grupować przedmioty według barwy, kształtu i wielkości.
  • Potrafi rozpoznawać dźwięki z otoczenia, nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu.
  • Poprawnie się wypowiada pod względem gramatycznym i artykulacyjnym, prawidłowo wymawia wszystkie głoski.
  • Zna na pamięć kilka piosenek i rymowanek dziecięcych.
  • Chętnie rozwiązuje różne zagadki.
  • Lubi śpiewać w grupie nawet jeżeli fałszuje.
  • Chce czytać, interesuje się książkami, gazetkami dla dzieci.
  • Włącza się do zabawy innych dzieci i przestrzega instrukcji, gdy wprowadza się nową grę.


Jeżeli pozytywnie oceniliście Państwo powyższe możliwości, umiejętności  dziecka, to jest ono gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole. W przypadku zauważenia opóźnień w rozwoju dziecka warto:

  • porozmawiać z nauczycielem

  • zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej.
  • Tam, na podstawie szczegółowych badań, dokona się oceny stopnia dojrzałości szkolnej sześciolatka, a także ustali się w jaki sposób powinna przebiegać dalsza edukacja dziecka. Można także uzyskać informacji na temat sposobów do dalszej pracy .

 

 

 

Przygotowanie: Lucyna Bąk

PPPP Nakło nad Notecią