W związków z licznymi pytaniami kierowanymi do pracowników Poradni przez rodziców i nauczycieli przesyłamy wyjaśnienia dotyczące zasad diagnozowania i wydawania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksji).
Zgodnie z obowiązującym Prawem Oświatowym – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych – wchodzącym w życie z dniem 1 września 2011r (dotyczy gimnazjów):
- opinia musi być wydana przed ukończeniem przez ucznia VI klasy szkoły podstawowej (przypominamy, że może być wydana po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej)
- na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) opinia może być wydana także uczniowi gimnazjum (jeśli jej wcześniej nie posiadał). W tym celu w/w wniosek nauczyciela lub specjalisty wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno – pedagogicznej i informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów)
- w przypadku, gdy uczeń posiada opinię wydaną przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia – w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla niego.
Oznacza to, że opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksji) raz wydana obowiązuje na wszystkie etapy kształcenia ucznia i jest podstawą do dostosowania wymagań edukacyjnych oraz formy przeprowadzenia wszystkich egzaminów szkolnych.
Poradnia nie może natomiast wydać opinii dla ucznia gimnazjum, który w szkole podstawowej nie uzyskał w/w opinii, na dotychczasowych zasadach – czyli na wniosek rodzica (opiekuna prawnego). Wcześniej muszą być podjęte w szkole ucznia działania opisane w punkcie 2., i dopiero po przekazaniu wniosku do poradni przez dyrektora szkoły (a nie rodzica) poradnia podejmie działania diagnostyczne.
Powyższe wyjaśnienia prosimy w jak najszybszym czasie przekazać nauczycielom oraz zainteresowanym rodzicom i uczniom.
Dyrektor i Rada Pedagogiczna
Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Nakle nad Notecią z Filią w Szubinie.
Zobacz nasze filmy na YouTube Daj lajka na Facebooku