WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECKA Z WADĄ WYMOWY

Terapia logopedyczna jest oddziaływaniem mającym na celu:

  • usuwanie zaburzeń mowy;

  • nauczanie mowy, która się nie wykształciła;

  • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy;

  • likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.

Terapia logopedyczna odbywa się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny, oddechowy oraz fonacyjny a przede wszystkim ćwiczeń kształtujących i utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy te uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do pracy na zajęciach, dzięki czemu zwiększa się efektywność prowadzonej terapii.

Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego celu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny – w szczególności na naukę czytania i pisania.


Nieocenionym wsparciem dla logopedy są rodzice. Współpraca z nimi to ważny czynnik w terapii logopedycznej. Zapewnia jej ciągłość i systematyczność. Właściwe współdziałanie logopedy i rodziców (opiekunów) a także zaangażowanie w pracę nad mową dziecka jest gwarancją sukcesu terapii logopedycznej.

DRODZY RODZICE PAMIĘTAJCIE:

Nauka mowy i wymowy nie powinna ograniczać się tylko do zajęć z logopedą.

Praca z dzieckiem w formie zabawy musi być kontynuowana codziennie. Należy pamiętać, że na sukces dziecka pracuje: LOGOPEDA – RODZIC – DZIECKO!


przygotowała:

Katarzyna Dombrowska

neurologopeda PPPP w Nakle nad Notecią