Dzień Bezpiecznego Internetu… kilka refleksji…

Dzień Bezpiecznego Internetu jest okazją do pogłębionej refleksji nad naszym użytkowaniem wszystkich urządzeń z dostępem do internetu (smartfon, laptop, itp.). Dzisiejsza rzeczywistość staje się coraz bardziej powiązana z obrazem i dynamicznym bodźcowaniem. Wielu z nas nie wyobraża sobie codzienności bez dostępu do internetu, a użytkowanie smartfona z wieloma aplikacjami staje się koniecznością (mobilne usługi bankowe, płatności systemem BLIK, e-zakupy itp.). W niejednym domu telewizor jest włączany zaraz po przyjściu do domu. Jak wskazuje Jagoda Cieszyńska (psycholog, logopeda); dziecko w takim domu kieruje swoją uwagę na dynamiczny i podprogowo działający przekaz reklamowy czy muzyczny. „Poruszający się obraz, postrzegany na płaskim ekranie telewizora, nie tworzy w umyśle małego dziecka reprezentacji przedmiotów istniejących w rzeczywistości, buduje fałszywe ścieżki poznawania świata. To wszystko dzieje się na drodze neurobiologicznej”. (Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju mowy, J. Cieszyńska-Rożek). Wysoka plastyczność mózgu dzieci do ok. 3 roku życia, przy systematycznym udostępnianiu obrazu chociażby z telefonu kom. powodować może zaburzenia percepcji. Pamiętajmy, że ważnym etapem rozwoju małego dziecka jest poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego dziecka bardzo ważna jest jakość budowanej relacji z najbliższymi, tj. wspólnie spędzany czas, rozmowy, obserwacja emocji rodzica i innych znaczących dla dziecka osób, wspólne czytanie książek, wspólne zabawy. Najbardziej niebezpieczny dla rozwoju poznawczego i socjalnego dziecka jest fakt, że w kontakcie z elektronicznymi urządzeniami dochodzi do osłabienia siatki neuronowej odpowiadającej za kontakty z ludźmi. Jak podkreśla J. Cieszyńska: „Ewolucyjny mózg, który zaczyna się koncentrować na nowych umiejętnościach technologicznych, coraz bardziej odsuwa się od podstawowych zadań społecznych, takich jak odczytywanie wyrazu twarzy rozmówców czy wychwytywanie kontekstu emocjonalnego z obserwacji subtelnych gestów”.

To od nas zależy w jakim stopniu dziecko będzie narażone na niebezpieczne, kompulsywne użytkowanie telefonu, laptopa. Konieczna jest świadomość rodziców w aspekcie zagrożeń i możliwości ustalania naturalnych zasad korzystania z dobrodziejstw cywilizacji (cyfryzacji). Nie można wymagać, aby dziecko samo zaczęło kontrolować czas spędzany przed ekranem tv, smartfona, czy playstation. To jasno postawione granice ich użytkowania mogą uchronić dziecko przed nadużywaniem czy uzależnieniem od ww. sprzętu. „Kocham i kontroluję” to podstawowa maksyma, która powinna przyświecać rodzicowi, który zaczyna udostępniać swojemu dziecku sprzęt z dostępem do internetu. Tak jak w większości domów obowiązują zasady funkcjonowania dziecka w świecie zewnętrznym, czyli poza domem, (godziny wyjść i powrotów ze spotkań ze znajomymi, zgoda rodziców na pobyt dziecka w wyznaczonych miejscach, itp.) tak na również powinny funkcjonować w każdym domu zasady „poruszania się przez dziecko w świecie wirtualnym” (tj. ilość godzin przed laptopem, czy smartfonem, wpływ na to, jakie treści, jakie aplikacje dziecko może mieć zainstalowane w urządzeniu). Wydaje się ważne zaangażowanie rodzica w poznawaniu aktywności dziecka/nastolatka w internecie. Ważne abyśmy zadali sobie trud systematycznego sprawdzania i rozmawiania z dzieckiem, o treściach przekazywanych przez jego ulubionych youtuberów, sprawdzanie czy dana gra komputerowa nie oswaja użytkownika z rzeczywistością wypaczoną, przesiąkniętą przemocą. .

Celem DBI jest zainicjowanie dyskusji na temat bezpieczeństwa w internecie oraz promocja działań na rzecz pozytywnego wykorzystywania zasobów internetowych przez dzieci i młodzież. Korzystając z tej okazji zachęcamy do korzystania oferty Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna w Nakle nad Notecią jak również innych instytucji pomocowych i oświatowych.

Rodzicu… jeśli niepokoi Cię sposób użytkowania internetu przez Twoje dziecko a trudno Ci wprowadzić zmiany, odczuwasz bezradność i nie wiesz od czego zacząć… zgłoś się do Poradni na konsultację, poradę. W ramach naszych działań pomocowych oferujemy w określonych przypadkach terapię dla dzieci/młodzieży.

Arkadiusz Szczepański

psychoterapeuta

 

tekst opracowany na podstawie:
„Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, J. Cieszyńska-Rożek,
„Wychowanie szczęśliwego dziecka, w świetle rewolucyjnych odkryć naukowych”, Dr. Catherine Gueguen